Olen sitä länsimaista sukupolvea, jolle ensimmäisenä
avautuivat kaukomaat yhteiskuntaluokasta riippumatta. 90-luvun alussa kaukomaat
tarkoittivat meistä monelle Intiaa, johon matkattiin halvalla Intia-Keskuksen
lennolla (yleensä Aeroflot) ja rinkka selässä. Eloonjäämispakkaus oli rinkassa
pehmeissä kansissa: se oli Lonely Planetin Intian opaskirja. Vaihtoehtoja ei
ollut muita kuin mitä painosta kukin piti parhaana.
Joku individualisti yritti matkata ilman kyseistä opusta,
mutta joutui hankkimaan sen paikan päältä. Kirjasta löytyivät majapaikat,
kulkuvälineet, ravintolat ja nähtävyydet. Ne oli joku kirjan toimittajista
käynyt tarkastamassa ja siksi niihin tavattiin luottaa. Tuurilla saattoi löytää
jotain parempaa, mutta usein tuuria ei ollut.
Pari viikkoa sitten opaskirjan kustantaja (ensin sarjan kustannusoikeudet
osti BBC, joka myi ne alkuvuodesta amerikkalaiselle NC2 Medialle) ilmoitti
isoista irtisanomisista ja strategian muuttamisesta. TripAdvisorin kaltaiset
ilmaiset palvelut ovat syöneet markkinaa niin, että LP:kin siirtää
painopistettä verkkoon ja sosiaaliseen mediaan. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että matkaajat ryhtyvät itse tuottamaan sisältöä opaskirjaan palkattujen
kirjoittajien sijaan. Tiivistettynä: Lonely Planet savolaistuu eli vastuu
siirtyy nyt lukijalle. Sen voi tarkastaa TripAdvisorin kaltaisista palveluista,
johon kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa mistä tahansa.
Lonely Planetilla oli isompi merkitys kuin pelkkä opaskirja.
Sen avulla tapasi samanhenkisiä ihmisiä, koska kaikki lukijat kävivät samoissa
paikoissa. Lonely Planet oli sukupolvikokemus.
Kustantaja torppaa lopettamishuhut, mutta eihän kysymys ole
kuin milloin se tapahtuu. Ilmaisen informaation maailmassa kukaan ei halua
maksaa tiedosta. Lonely Planet ei ollut täydellinen, mutta verrattomasti
arvokkaampi kuin ”käyttäjäkokemukset”, jotka tapaavat yhdessä ja samassa
paikassa vaihdella täysin paskasta loistavaan.
Lonely Planetin perustivat Melbournessa matkakirjoittajat
Maureen ja Tony Wheeler vuonna 1972, mistä olen heille hyvin kiitollinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti